Mijn camino naar Santiago de Compostella

7 februari 2019 - Baarle-Nassau, Nederland

Jaren geleden zag ik de film 'The Way'. Deze film gaat over een man die op de eerste dag van zijn camino vanuit St.Jean Pied du Porte in Frankrijk naar Santiago de Compestella in Spanje komt te overlijden. Zijn vader met wie hij een slechte band heeft moet zijn lichaam komen indentificeren en besluit dan de tocht onvoorbereid te gaan lopen uit naam van zijn zoon. Tijdens de tocht krijgt de vader vele inzichten en leert dan pas zijn overleden zoon te begrijpen.

Deze film greep me zo aan dat ik de wens kreeg deze pelgrimstocht ook te gaan lopen. Omdat ik fibromyalgie patient ben, dagelijks erge pijn heb en de nodige medicijnen, en 3 dochters die nog jong waren werd mijn verlangen naar de achtergrond verdrongen.

3 jaar geleden overleed mijn moeder met wie ik soms een moeizame band had. Ze liet me een brief na met woorden waar ik altijd naar verlangd had, maar toen ze nog leefde amper hoorde. Deze brief zette heel mijn gevoelswereld op zijn kop en het verlangen om de pelgrimstocht te gaan lopen en alleen te zijn met mijn gedachten kwam weer naar boven, maar door de leeftijd van mijn kinderen, te jong om ze 40 dagen achter te laten bij hun vader die 6 dagen per week werkt werd het wederom naar de achtergrond geschoven.

Vorig jaar,  op 5 december 2017 kreeg ik compleet onverwacht de diagnose dikke darm kanker stadium 3. Binnen 5 dagen werd ik geopereerd en werd er 80cm darm verwijderd. Omdat de kanker al in enkele lymfeklieren zat zou ik ook nog 9 chemokuren krijgen. Mijn lichaam herstelde slecht tussen de chemokuren in, ze werden steeds uitgesteld, en na 4 kuren kon mijn lichaam het niet meer aan en zijn ze gestopt met behandelen. Sinds mei 2018 word ik driemaandelijks gecontroleerd en tot dusver gaat het goed!

Helaas kwam in oktober 2018 een einde aan mijn 20 jaar durende huwelijk en stond ik ineens aan het begin van een nieuw leven. Mijn kinderen zijn inmiddels volwassen en Santiago kwam ineens in zicht. Er is 30% kans dat de kanker terug komt, maar daar ga ik niet op zitten wachten. Nu is het moment om mijn droom uit te laten komen.....nu of nooit !

Ik was al een tijdje weer aan het sporten om langzaam weer mijn kracht en conditie op te bouwen, en 3 weken geleden vertelde ik mijn plannen aan René (eigenaar van de sortschool), en Kevin (trainer).  Meteen kreeg ik alle medewerking en werd er een trainings- en voedingsplan op maat gemaakt en ben ik daarmee aan de slag gegaan. De eerste week was een beetje aftasten op de loopband met verschillende snelheden, hoogtepercentages en trainen op hartslag. Omdat ik straks in de bergen loop moet ik ook trainen om bergaf te lopen omdat je daar weer andere spieren bij gebruikt. Dit is opgelost door de loopband met de achterkant ergens op te zetten zodat de voorkant van de band naar beneden helt. En om te trainen met gewicht op mijn rug is er op de sportschool een vest van 10 kg besteld waarmee ik kan trainen

Het begin is gemaakt en mijn vliegticket naar Frankrijk op 3 september geboekt! Maar mijn Camino is nu al begonnen met doelgericht trainen en ik wil wekelijks mijn trainingsschema hier delen. Ik heb meerdere doelen voor ogen met het lopen van deze pelgrimstocht. Mezelf uitdagen om voor het eerst in mijn leven iets in mijn eentje te gaan doen, weer vertrouwen krijgen in mijn lichaam, het een plaatsje geven van alle angstige en verdrietige periodes van afgelopen tijd en hopelijk een inspiratie zijn voor anderen. Iemand zei ooit tegen me: Het is nooit zo donker of het wordt weer licht....en daar geloof ik heilig in. Misschien dat anderen die ook deze tocht willen maken ook iets aan mijn traingsschema hebben.

Tot gauw

1. Elisabeth:
    Dag Renate,
    Wat goed dat je na deze turbulente jaren toch je droom laat uitkomen! En natuurlijk ga ik je volgen. Ik ben zelf (met vriendin) van Maastricht naar SdC gelopen. En je hoeft echt geen 10 kg op je rug te dragen hoor. Wel een tip, loop met stokken! Goede schoenen en luisteren naar je lijf en voeten! Misschien vind je het nog leuk om mijn blog te lezen. Ik heb ook heel wat verhalen gelezen voordat ik liep, vond ik heerlijk om te doen trouwens. liesbethbenders.reislogger.nl
    Alle goeds en alvast een buen camino
  2. Dion:
    7 februari 2019
    Keigoed Renate, effe alles weer op een rijtje zetten. ik ben benieuwd naar je berichten en weet zeker dat dit jou gaat lukken!
  3. Hanneke:
    7 februari 2019
    Mooi geschreven! Dank hiervoor!
    Ik ga je zeker volgen en wens je veel succes !
    Power girl!
  4. Desiré:
    7 februari 2019
    Tja Renate, eindelijk komt het er van. Weet nog goed dat ik bij jullie ben geweest om vragen te beantwoorden ovee de Camino. Luister naar je lichaam en ervaar het..
  5. Laurent Olislagers:
    7 februari 2019
    Hey Renate, kei mooi hoe je het verwoordt. Ik wens je heel veel succes en wandelvreugd en ook ik ga je volgen met deze tocht. Je was een topper en je blijft een topper.
  6. Laurent Olislagers:
    7 februari 2019
    Hey Renate. Wat heb je dit mooi verwoord. Je was een kanjer en je blijft een kanjer. Heel veel succes en wandelvreugd.
  7. Wendy Steygerwalt:
    Hey Renate,

Wat een mooi verhaal en een mooi streven. Wens je veel succes met de training en ik volg je graag. Good luck🍀💪
  8. Imre:
    7 februari 2019
    Hoi Renate, wat een verhaal. en wat dapper en moedig van je. Wat een geweldig "wijf" ben je. ( dat wijf is een westfries woord voor een topvrouw). Mijn eerste camino in 2014 ben ik gestart door dezelfde film waar ik op gewezen werd. Ben in 2008 mijn vrouw verloren aan die vreselijke ziekte. Ik heb haar een beetje meegenomen op mijn rugzak en bij het Cruz del Ferr een prachtige steen neergelegd met haar naam er op. en aan de achterkant de namen van mijn kleinkinderen. Ik zit nu alweer kippenvel op te wekken. Moge jouw camino in alle pracht beginnen en vol glorie eindigen in Santiago.
    1 maart a.s. ga ik van huis uit naar Santiago lopen en als je wilt kun je mij ook volgen op reislogger. imre.reislogger.nl
    Ik ga een dappere vrouw als jij zeker volgen. Doe je best en maak van de camino jouw camino. Buen Camino.
  9. Renate:
    7 februari 2019
    Hallo Imre, wat een mooie reactie. Ik ga mijn moeder uitstrooien in Finesterre, ze gaat ook in mijn rugzak mee ;-)
    Ik ga je ook zeker volgen.
    Buen Camino
  10. Serge Hermans:
    Succes renate!
  11. Tante Carla:
    7 februari 2019
    Hoi Renate ik ga je zeker volgen succes alvast met je training
  12. Surani:
    Hoi Renate,
    Heel veel genot, inzichten ,plezier en alles wat je nodig denkt te hebben om dit voor jou succesvol te kunnen doen.
    Respect heb ik voor je!
  13. Suzanne Briaire:
    8 februari 2019
    Wat een kracht Renate, duidelijk een sterke en gedisciplineerde geest! Heel veel succes en ook veel plezier bij het bereiken van je doel!
  14. Esman jhm:
    8 februari 2019
    Mooi initiatief, waar je zeker nog sterker uit zal komen. Ik zal het uiteraard dagelijks volgen. Veel succes xxxx
  15. Cees Schoutsen:
    Dag Renate,

wat voor de rups het einde is, is voor de vlinder het begin, mag je datgene vinden op je pad wat je gelukkig maakt. 1 mei ga ik omdat ik het een cadeautje aan mezelf is, ivm mijn 65 jarige leeftijd.
    Heb het goed, Cees
  16. Hans Kanters:
    Hallo Renate
    Ik word een beetje stil van jou verhaal. Maar hoe dan ook eindelijk ga je het doen. VEEL SUCCES.
  17. Ellen:
    9 februari 2019
    Prachtig 😘! Trainen we nu allebei veel
  18. Emiel:
    10 februari 2019
    Hoi Renate. Ik ben trots op je. Trots op je omdat je je bloot durft te geven i.r.t. je emoties, vooruit kijkt en relativeert. Zoals je weet start ik half september. Walk the walk but not to fast.......dan kom ik je misschien nog tegen.

Buen camino

Emiel
  19. Renate:
    10 februari 2019
    Wat zou dat leuk zijn, om elkaar tegen te komen!
    Ik ben zowieso benieuwd naar alle mensen die ik tegen ga komen, het lijkt me een ervaring om nooit te vergeten
  20. Wil de Boer:
    10 februari 2019
    Hoi Renate, je oproep om je te volgen sprak mij aan. Ook ik wilde al jaren een Camino lopen. In 2015 zijn wij voor het eerst gegaan nadat mijn man ziek werd en geopereerd is. Op advies van zijn arts om veel te lopen hebben wij de Camino de Francés vanaf Roncavelles naar SdC gedaan zo genoten! Trekken er nog steeds geregeld op uit. Veel plezier bij de voorbereiding ik ga met je meegenieten.....
  21. Richard v vught:
    12 februari 2019
    Goh je ga echt ik weet nog je zat in de auto bij me en vertelde er over dat je wilde gaan !! ik dacht toen goh ik wil mee hihi 😉 Wouw top dat je gaat !! Succes xxx
  22. Renate:
    12 februari 2019