Mijn eerste trainingsweek

8 februari 2019 - Baarle-Nassau, Nederland

Na vorige week allerlei dingen uitgeprobeerd te hebben op de lopende band en na overleg met sportinstructeurs René en Kevin van sportschool Van Dijk ben ik deze week voor mijn gevoel met gericht trainen begonnen. Mezelf kennende liep ik door mijn enthousiasme natuurlijk weer veel te hard van stapel wat vorige week al resulteerde in een dag erge rugpijn en me amper kunnen bewegen. Een beetje dom dus :-)

Dus nu heb ik de afspraak gemaakt niet langer dan 1,5 uur per dag te trainen op de loopband, 5 dagen per week, totdat me dat makkelijk afgaat. Daarna elke keer 10 min erbij. Buiten dat wandel ik ook 2x per dag met mijn hond.

Dag 1:  15 min lopen op 5 km/u , daarna 15 min op 5 km/u op een helling van 5 %. Dit heb ik 3x herhaald.

Dag 2:  vandaag liep ik 1,5 uur met een hartslagmeter op een hartslag van 130. Ik vond het vreselijk zwaar. De loopband stelt dan zelf steeds een hellingspercentage en snelheid in om mijn hartslag op 130 te houden. De helling kwam daardoor gemiddeld op 7,5 % en mijn snelheid op 4,2 km/u. Ik heb spieren gevoeld in mijn achterwerk waarvan ik het bestaan niet wist hahaha.

Dag 3:  oei oei oei, wat een spierpijn. Toch echt maar een keer geluisterd naar mijn lichaam en mijn training overgeslaan. Wel 2x extra lang met de hond gelopen.

Dag 4:  weer fris en fruitig op de band. Eerst 30 min op 5 km/u, daarna de achterkant van de band op haltergewichten gezet en een uur op ongeveer 3% naar beneden gelopen met 6 km/u. Je merkt dan goed dat je bergaf andere spieren gebruikt dan als je bergop loopt.

Dag 5:  dezelfde training gedaan als op dag 2 , dus op een hartslag van 130 gelopen, wat deze keer aanzienlijk beter ging!

Verder eet ik 6x per dag en heeft Kevin berekend dat ik 3300 k/cal moet eten. Dit is nog een hele opgave voor mij, maar ik doe mijn best. Tot nu toe verlies ik alleen gewicht, maar dat mag tijdens de Camino niet te veel gebeuren. Dus ik kreeg het advies om altijd gedroogde vruchten en noten bij de hand houden voor de snelle suikers, ik hoop dat ik die onderweg kan kopen.

Zo....en nu weekend. 2 dagen herstellen, inpakken voor mijn verhuizing op 1 april, en lekker het bos in met de hond

Ik wens iedereen een fijn weekend

1. Pj van lent:
    8 februari 2019
    Al mee Al een eersteheftige week gehad.rustig opbouwen nu.succes.
  2. Renate:
    8 februari 2019
    Dank je, dat ga ik zeker doen !
  3. Wim en Marianne:
    8 februari 2019
    Het tempo van 4,2 km per uur ziet er heel goed uit dat liepen Marian en ik ook gemiddeld toen wij in 2017 vanaf Logrono naar Santiago hebben gelopen wij hebben de 2500 km in vijf jaar gelopen vanaf Amersfoort naar Santiago. Wij gaan nu 8 april naar Porto en lopen dan naar Santiago, Finnestera en Muxia. Dat jij wat afval is gewoon vorige keer 3 kg in 5 weken, in Spanje op de Camino de Franc kun je wel alles kopen zorg in iedergeval voor wat voorraad om te eten. Veel succes met jou voor bereiding en wij volgen jou b log.
  4. Renate:
    Hallo Marian en Wim,
    Bedankt voor jullie bericht.
    Het duurt voor mij nog even, maar ik kan niet wachten om mijn eerste camino te gaan lopen.
    Ik wens jullie heel veel plezier op jullie volgende reis. Buen Camino
  5. Imre:
    9 februari 2019
    Hoi Renate, goed bezig. Gaat helemaal goed komen op de camino met jou. Goede voorbereiding is al het halve werk. Kun al veel wandelplezier aan beleven.
    groetjes